maanantai 28. toukokuuta 2012

Lukusuunnitelmia Marian tapaan


Kevään tullen olen siirtänyt lukupaikkani suurelta osin lähipuistoon. Joskus melko kalleinkin seurauksin, kuten yllä olevasta kuvasta voi huomata. Perjantaina eksyin puistossa pidettäville käsityömarkkinoille ja en voinut vastustaa kuvassa olevaa arkkua ja tuolia. Molemmat vanhoja esineitä, jotka on koristemaalattu perinteisellä venäläisellä tavalla. Niin kauniita!

Blogissa on viime päivät ollut hiljaista, sillä en ole saanut luetuksi valmiiksi yhtään teosta. Osin tämä johtuu siitä, että tälläkin hetkellä on kesken kolme melko paksua ja keskenään hyvin erilaista opusta, jotka näkyvät alla olevassa kuvassa. Myös tutkimuskiireet ovat hidastaneet vähän lukutahtia, sillä olen yrittänyt ottaa itseäni niskasta kiinni väikkärin suhteen ja jotain pientä edistymistä on tapahtunut. Paljon helpotti myös, kun sain yhden rasittavan artikkelikäsikirjoituksen eteenpäin.


Lähimpänä loppua on virolaisen A.H Tammsaaren viisi-osaisen romaanisarjan Totuus ja oikeus ensimmäinen osa Maan lupaus. Tästä varmasti enemmän muutaman päivän kuluttua. Toinen kesken oleva teos on Katherine Pancolin Krokotiilin keltaiset silmät, joka ei suurista ennakko-odotuksista huolimatta (tai niiden vuoksi) kunnolla vienytkään mukana. Ei kirja varmasti huono ole ja aion sen lukea loppuun jossain vaiheessa. Kolmas keskenoleva on Lena Holgerin toimittama erittäin kaunis kirja Helene Schjerfbeckin kirjeistä taitelijasisar Maria Wiikille Silti minä maalaan. Teos etenee hitaasti ihan tarkoituksella, sillä haluan keskittyä ihailemaan ja katsomaan myös kirjan kuvitusta.

Entä sitten näiden jälkeen eli otsikon lupailemaan lukusuunnitelmaan. Kävin kurkkaamassa Sinisen linnan kirjaston Marian lukusuunnitelmia ja innostuin tekemään sellaisen itsekin. Moskovassa olemme vielä reilut kaksi viikkoa ja täällä on hyllyssä vielä monta lukematonta kirjaa. Kaivoin esiin kuvaa varten ne, jotka haluaisin lähitulevaisuudessa lukea. 

Eli pinosta löytyy seuraavat teokset:

Lionel Shriverin Jonnekin pois
Tove Janssonin Kesäkirja
Ljudmila Ulitskajan Medeia ja hänen lapsensa
Tuula Levon Neiti Soldan
Carol Shieldsin Kaiken keskellä Mary Swann
Joyce Carol Oatesin A Widosw`s Story


Kuvassa olevien lisäksi vuoroaan odottavat Henrik Tikkasen osoitesarjan kaksi seuraavaa osaa. Kaikkia en varmasti ehdi lukea ennen Suomeen lähtöä, mutta sen verran ainakin tiedän, että tuosta pinosta valitsen seuraavaksi Ulitskajan kirjan. Kesäkirjaa saatan säästellä Suomeen ja Porvooseen, vähän autenttisempaan ympäristöön. Shriverkin pitäisi lukea, sillä se on odottanut vuoroaan jo joulusta saakka. Tästä suunnitelmasta huolimatta oma lukemiseni on yleensä melko suunnittelematonta, siihen vaikuttavat ympäristö, oma mieliala ja aika muun muassa. Siksi minulla on usein myös kesken useita erityyppisiä kirjoja, jotta voi valita lukemansa kulloisenkin tunnelman mukaan.

Lopuksi muistutus arvonnasta, joka jatkuu vielä muutaman päivän!

12 kommenttia:

  1. Ihania kirjoja! Tuon Schjerfbeckin kirjan olen halunnut lukea ja muistutus tuli juuri oikeaan aikaan, sillä tuo näkyy löytyvän naapurikaupungin kirjastosta, jonne pääsen tällä viikolla :).

    Neiti Soldan on kiinnostava kirja, joskaan se ei romaanina sykähdyttänyt minua kovin paljon. Mary Swann ei ole ihan suosikki-Shieldsini, mutta siinäkin on paljon ihanaa. Shriverin ja Ulitskajan haluan lukea joskus :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minäkään odota tuolta levon kirjalta mitään suurta lukuelämystä. Luen sen vain ihan mielenkiinnosta, miten hän käsittelee tätä kuuluisaa triangelia Aho-Soldanin sisaret.

      Olen jostain lukenut (ehkä sinulta), ettei tuo Mary Swann ole parasta Shieldsiä ja siksi en varmaan siihen ole tarttunut kovinkaan hanakasti. Ostin sen, kun sain halvalla hulluilta päiviltä.

      Poista
  2. Oi, minäkin niin haluaisin kirjan Silti minä maalaan!

    Minulta on tulossa aikaa vievä kuvataiteilijaelämänkerta, mutta Schjerfbeck on Schjerfbeck.

    Pancol ei ollut/ei ole yhtään minun kirjalijani. Jätin kesken. Elämä on niin lyhyt ja sitten se on ohi: Ei ole aikaa kuin sytyttäville kirjoille.

    Nyt vellon erään tutkijan kirjan lumoissa...

    Älä vain unohda Shriveriä. Jonnekin pois tai Kaksoisvirhe, on minun suositukseni;-)

    Kaunista kevään viikkoa sinulle! Meillä sataa nyt ja nautin elävästä tulesta, teestä ja ylellisyydestä lukea keskellä päivää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mies kävi Suomessa viikko sitten ja kysyi minkä kirjan haluan tuliaiseksi ja tiesin heti, että se on tuo "Silti minä maalaan", varsinkin kun kesäkuussa Ateneumissa alkaa S:n 150-vuotisnäyttely.

      Ei tuo Pancol hirveästi minuakaan ole innostanut ensimmäisen 50 sivun aikana, kahlaan sen nyt kuitenkin läpi. Enkä unohda Shriveriä "Jonnekin pois" odottaa hyllyssä.

      Puutarhaihmisille sade tuo varmaan mukavan hengähdystauon aina välillä, voi vaikka rauhassa lukea.

      Poista
  3. Kutkuttava kirjapino! Tuo Silti minä maalaan iski nyt kipinää minuunkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo "Silti minä maalaan" on tosiaan visuaalisesti hyvin kaunis ja sen verran kun olen sitä tähän mennessä lukenut myös tekstiltään ihan mielenkiintoista.

      Poista
  4. Sääli, ettei Pancol sytyttänyt sinussa kipinää - minä tulin siitä hyvälle tuulelle, vaikka kirja ei paljoa haastakaan lukijaansa, ja loppuratkaisu on odotettavissa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aion kyllä lukea kirjan loppuun, vaikka alku ei kauheasti lupailekaan. Kerron sitten lopulliset fiilikset blogissa.

      Poista
  5. Minä tyydyn nyt vain ihailemaan tuota arkkua ja tuolia. Aivan valtavan kauniit. Tykkään venäläisistä käsitöistä, mutta minulla ei juurikaan niitä ole. Kohta teen pienen matkan ja saan ehkä tilaisuuden ostaa jotain pientä...haluaisin ainakin tarjottimen ja huivin sen huivin tilalle, joka matkusti maailman toiselle laidalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti löydät matkaltasi jotain mukavaa. Minä rakastuin ensisilmäyksellä tuohon arkkuun ja tuoliin.

      Poista
  6. Kirjapinostasi olen lukenut vain Shieldsin Kaiken keskellä Mary Swann ja se on heikoin lukemani Shields (mikä ei tarkoita, että se olisi huono).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Margit, niin olen ymmärtänyt. Ilmeisesti se on joitakin Shieldsin alkuaikojen tuotantoa, mutta vasta nyt muutama vuosi sitten suomennettu.

      Poista