tiistai 7. toukokuuta 2013

TTT- 10 kotimaista klassikkoa




Valkoinen Kirahvi listasi tänään blogissaan 10 mieleenpainuneinta ja iki-ihaninta suomalaista klassikkoteosta. Koska kotimainen kirjallisuus ja myös vanhempi kirjallisuus on minulle niin kovin rakasta, päätin seurata hänen jäljissään ja tehdä oman listani. Yhtäkään listani kirjoista en ole blogiajalla lukenut, joten sen kummempia mietteitä ette pääse niistä nyt tarkastelemaan. Teidän pitää vain uskoa perusteluitta, että hyviä kirjoja ovat. Hyviä ainakin minulle.

Väinö Linna: Täällä Pohjantaähden alla (Myös Tuntemattoman sotilaan voisi tähän listata aivan hyvin, mutta TPTA on minulle rakkaampi)

Maria Jotuni: Huojuva talo

Helvi Hämäläinen: Säädyllinen murhenäytelmä

Pentti Haanpää: Kenttä ja kasarmi

Sofi Oksanen: Puhdistus (Klassikon raja on liukuva ja pidänkin Puhdistusta nyt jo klassikkoaseman ansainneena teoksena)

Elvi Sinervo: Pilvet

Hannu Salama: Siinä näkijä missä tekijä

Arvid Järnefelt: Vanhempieni romaani

Mika Waltari: Isästä poikaan (Sisältää hieman lyhennettyinä teokset Mies ja haave, Sielu ja liekki ja Palava nuoruus)

F.E. Sillanpää: Elämä ja aurinko

Kiitos Opuscolo-blogiin inspiraatiosta :)

P.S. Kuvan nukesta minulle tuli mieleen yksi nykyajan kirjailija (mieheni ei tosin ollut ollenkaan samaa mieltä kanssani). Osaatteko arvata kuka?

11 kommenttia:

  1. Mukava listaus! Ainakin minulle tuli Sofi Oksanen nukesta mieleen :)

    VastaaPoista
  2. Täällä pohjantähden alla... <3!

    (Tuo Hannu Salama pitäisi jonain kauniina päivänä kyllä lukea, hävettää että on jäänyt väliin.)

    Annika K:n veikkaus kuulostaa oikealta, tuossa päähineessä on samaa hohtoa kuin Sofin kampauksessa. :-)

    VastaaPoista
  3. Minulla on tuosta listastasi aika monta klassikkoa lukematta ja joskus poden niistä huonoa omatuntoakin, mutta jonain päivänä...

    Kuvasta minulle tuli mieleen ensin Sofi Oksanen, mutta kun mainitsit hänet jo aikaisemmin, niin sitten tuli toinenkin mielleyhtymä nimittäin Katariina Souriin. :)

    VastaaPoista
  4. Kiitos tytöt kommenteista ja tuesta. Nimittäin minulle tuli nukesta heti mieleen Sofi Oksanen, mutta mies ei suostunut näkemään samaa kuin minä. Nytpä voin näyttää hänelle pitkää nenää ja sanoa, että olinpa oikeassa :)

    Booksy, Salamaa vain kehiin.

    Sara, Sourikin on hyvä veikkaus ja ei kannata ottaa paineita, lukemattomia kirjoja on aina enemmän kuin luettuja :)

    VastaaPoista
  5. Ihana, että innostuit! Kiitos myös linkityksestä!

    Mainion listan olet laatinut. Monta samaa kirjailijaa on listoillamme tosiaan. Sinun listallasi on muutama sellainen, joita pitkään pohdin, mutta jätin sitten kuitenkin pois. Puhdistustakin mietin, mutta jätin Oksasen pois sillä perusteella, että on niin tuore kirjana vielä. Klassikoainesta Puhdistus mielestäni kyllä on ehdottomasti ja paikkansa siis listalla ansaitsee.

    Listan ensimmäinen kuuluu minulla vielä niihin noloihin klassikkokirjoihin siinä mielessä, että siellä se on hyllyssä killunut vuositolkulla enkä ole vielä kirjaa saanut luetuksi. Jonakin päivänä teen sen.

    Pitäisikin lukea Sillanpäätä lisää. Elämä ja aurinko on minulla vielä lukematta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elämä ja aurinko jäi jotenkin vahvana lukuelämyksenä mieleeni, kun luin sitä yhtenä kesänä kauan sitten. Jotenkin kirjan kuvaama kesä ja oma ympäriltä aistimani kesä ovat kietotutuneet yhdeksi hienoksi kokonaisuudeksi. Siksi en uskalla kirjaa enää lukea uudelleen, sillä pelkään vähän, ettei kokemus toistu yhtä voimakkaasti.

      Poista
  6. Hieno lista, jossa on monia kirjoja jotka haluaisin ehdottomasti itsekin lukea, mutta en ole saanut aikaiseksi tai kirjaa käsiini. Nolona tunnustan, että olen lukenut listaltasi vain Sofi Oksasen Puhdistuksen. Noista Jotunin Huojuva talo kiinnostaa minua erityisen paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tarvitse noloilla, jokaisella on oma listansa. Jotenkin minusta tuntuu, että jos laatisit vastaavan, minulta olisi niistä monta lukematta.

      Jotenkin kuvittelen, että Huojuva talo voisi ollakin sinun kirjasi. Kokeile ihmeessä!

      Poista
  7. Nolottaa, kun huomaan, etten ole lukenut kuin kolme kirjaa listaltasi. Siis suuria suuria aukkoja sivistyksessä. Ehkä ehdin ne jonain päivänä vielä tilkitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Turha noloilla, luulen, että listani ei ole ihan keskivertoa klassikkokamaa Pilvineen ja Kenttine ja kasarmeineen:)
      Waltariltakin on suurimman vaikutuksen tehnyt hänen vähemmän tunnettu teoksensa. Sinuhenkin olen lukenut, ja vaikka se oli hieno, oli Isästä poikaan enemmän minun kirjani.

      Poista
  8. Yritän väsätä vastaavaa listaa ensi tiistaille. Siitä on tulossa paljon perinteisempi kuin tämä sinun mielenkiintoinen listasi. En ollut lukenut listaltasi kuin kaksi teosta...

    VastaaPoista