perjantai 28. kesäkuuta 2013

Kirjahyllypyöritystä


Porvoo kodissamme on pyörinyt melkoinen huonekalurumba siitä saakka kun kotiuduin kesäkuun puolessa välissä. Ensin piti päästä turhista huonekaluista eroon ja ne jatkoivat Porvoon uusiokeskuksen avulla matkaansa toisiin koteihin. Alakerrassa olleen 2-osaisen Villinki-hyllyn vein yläkertaan ja nyt on alakerrassa kirjapinoja siellä sun täällä odottamassa uutta hyllyä. Ostin Niemen tehtaiden 3-osaisen kirjakaappisarjan, jonka pitäisi parin viikon sisällä saapua. Siihen olisi tarkoitus mahduttaa Moskvasta tulevat noin 250 kirjaa plus nuo lattialla pyörivät kirjakasat.


Tämä hyllystö, joka on tuttu viimevuotisesta kohtauksesta, on nyt täynnä.



Makuuhuoneestamme lähti pari avohyllyä, sillä halusin pölyn vähentämiseksi lasiovelliset kaapit. Tuota Villinkiä on mahdollisuus tarvittaessa jatkaa. Tarkoitus kyllä olisi hillitä kirjojen hankintaa tai ainakin yrittää laittaa luettuja kirjoja kiertoon. Tällä kierroksella olen pystynyt luopumaan seitsemästä kirjasta. Aika säälittävää, varsinkin kun ottaa huomioon, että sisään on tullut 10 kirjaa!

Iso makuuhuoneemme toimii myös työhuoneena ja siirsin miehen isän vanhan kirjoituspöydän ikkunan ääreen. Toivottavasti maisemat inspiroivat istumaan sen ääressä ja saavat aikaan ahkeraa työskentelyä.

Nyt odottelemme kuormaa Moskovasta ja uusia hyllyjä huonekalukaupasta, sitten pääsee taas järjestelmään. Sitä ennen vietän kuitenkin viikonlopun nauttien Rauman kesäisistä tunnelmista.

Hauskaa viikonloppua!

19 kommenttia:

  1. Me teimme päinvastaisen ratkaisun, vaikka olimme jo likellä samaa. Olemme niiiiin laiskoja pesemään edes ikkunoita tai lasiovia, että...en sanotuksi saa ja toisaalta, sekä R. että minä tykkkäämme kosketella kirjoja. Liutamme sormea pitkin kirjojen pintaa, kun etsimme luettavaa. Eli vanha Lundiamme saa riittää sateenkaaren tuolle puolen.

    Sen sijaan tuo sinun pikkupöytäsi on jotain sellaista mitä haemme nyt vierasmakkariimme...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Avohyllyissä on toki puolensa, esimerkiksi juuri nuo mitä mainitsit,mutta enemmän kuin lasiovien peseminen minua rasittaa ajatus kirjojen tomuttamisesta.

      Pöytä on itse asiassa kirjoituspöytä, mutta minunkin mielestäni niin kaunis, että en voinut luopua siitä, vaikka sitä ei enää varsinaiseen tarkoitukseensa tarvita.

      Poista
  2. Lasiovelliset kirjahyllyt ovat minusta ihania! Minulla on vain työkirjat enää vanhassa Lundia-hyllyssä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lasiovelliset ovat paitsi kauniita, myös käytännöllisiä Miulta on tuo Lundia-vaihe on jotenkin jäänyt välistä :)

      Poista
  3. Ihana tuo vanha puusänky! Kirjahyllyt ovat luonnollisesti ihania, etenkin uudet, koska tyhjien hyllyjen täyttäminen on terapeuttista. Kirjojen määrän vähentäminen onkin tosiaan haastavampi juttu... Olen tehnyt (mielestäni) todella hyviä kirjalöytöjä ja päätin pistää vanhoja kirjoja kiertoon oikein reilulla kädellä. Mutta miten ihmeessä se pitäisi tehdä? Kolme kirjaa olen vasta saanut hyllystä pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maija, minustakin tuo puusänky on kaunis enkä voisi siitä (kään) luopua, vaikka sillä ei enää mitään varsinaista funktiota ole.

      Minä olen onneksi saanut vähennettyä jo seitsemän :) Pakko olisi karsia lisää tai tosiaan lopettaa kirjojen hankkiminen, mikä todennäköisesti on todella vaikeaa.

      Poista
  4. Puusänkyä minäkin ihailin -- samantapainen isän isoisän tekemä on veljeni kodissa & anopilla on useampia eri kiinteistöihin hajasijoitettuina. Myös kirjahyllyt ja etenkin tuo perintökirjoituspöytä viehättävät minua -- pöydän ääressä on varmasti mukava tehdä töitä. Toiset ei välitä missä työskentelevät -- minulle taas se on äärettömän tärkeää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ex-appiukkoni on sohvan minua varten aikoinaan kunnostanut ja kauneuden lisäksi siinä on myös tunnearvoa.

      Myös minulle työympäristö on erittäin tärkeä. Ympärille haluaa kerätä kauniita esineitä. Ainoa rumistus on työtuolini, mutta siitä ei taas voi luopua, jollei halua selkäänsä kipeäksi.

      Poista
  5. Lasiovelliset kirjahyllyt ovat kyllä hyviä ja suojaavat pölyltä, vaikka on minulla muutamia pienempia avokirjahyllyjä. Minä olen etsinyt tuontapaista valkoista pientä kirjoituspöytää jo pidemmän aikaa. Se on aivan ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on avokirjahyllyt vielä lasten huoneessa ja olohuoneessa on pieni matala hyllykkö, joka pitää sisällään pääasiassa taidekirjoja. Ne on mukava pitää selailua varten käden ulottuvilla.

      Valkoinen työpöytä on Juvi Productionin tuotantoa.

      Poista
  6. Upeita näkymiä! Minäkin haluan vitriinihyllyn! @__@

    VastaaPoista
  7. Ihanat hyllyt! Itse pidän kovasti avohyllyistä, mutta juuri pölyn vuoksi olen alkanut miettimään muitakin vaihtoehtoja. Meidän kirjahyllyihimme myydään erikseen lasiovia, ehkä pitää alkaa harkita moisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katri! Tuohan olisi kätevä ratkaisu, jos jo olemassa oleviin hyllyihin saisi lasiovet, ei tarvitsisi uusia kaikkea.

      Poista
  8. Minäkin rakastuin hyllyihisi ja minulle kelpaa vitriineillä tai ilman. Tosin saranat varmaan kuluisivat alta aikayksikön rempatessani ovia eestaas :D

    Kotinne näyttää muutenkin ihanan valoisalta ja raikkaalta :) Jäättekö nyt siis asumaan Suomeen pidemmäksi aikaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asumiskysymys selvisikin jo lunttaamalla blogisi vanhempia potauksia. :)

      Poista
    2. Kiitos Elegia!

      Saranat eivät kulu, kun on liukuovet :)

      Poista
  9. Mistä lasiovelliset kirjahyllyt on ostettu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Isot Niemen tehtaiden kirjahyllyt olen ostanut Porvoon Vaihtokalusteesta. Boknäsin Villinki on muistaakseni Vepsäläiseltä.

      Poista